Contributions to a History of Photography in Austria, volume 11 Edited by Monika Faber for Photoinstitut Bonartes, Vienna, and Walter Moser for the Photographic Collection of the Albertina, Vienna Aesthetic, technical and scientific uses of the medium of photography should be understood as socially and historically determined processes. Franz Roh’s cautionary remark of 1929 that photography might give rise to a modern kind of illiteracy has often been quoted as a call for a more comprehensive educational effort in the field. However, there can be little doubt that artistic freedom alone guarantees a genuinely creative approach and deserves to be fully respected. Thus, photography remains a paradigm of very complicated cultural and communicative developments. Starting from the exemplary Graphische Lehr- und Versuchsanstalt founded by the Austrian photochemist and historian of photography Josef Maria Eder in Vienna in 1888, this reader presents further positions regarding photography as a schooling issue in Germany, the United States, Croatia, and France between 1900 and today. The contributions to the volume explore topics like the independency of photography, its being looked at as art or applied technology, as a science in its own right, as a hobby or profession, or even as a completely “deskilled” activity in an age engaged in the rampant exchange of photographic images through mobile devices and the Internet. Maren Gröning works as curator at the Photographic Collection of the Albertina, Vienna, since 2012 she is also curator for nineteenth-century art of the German-speaking countries. Ulrike Matzer is a writer, critic, and historian of photography who lives in Vienna.Beiträge zur Geschichte der Fotografie in Österreich, Band 11 herausgegeben von Monika Faber für das Photoinstitut Bonartes, Wien, und Walter Moser für die Fotosammlung der Albertina, Wien Ästhetische, technische und wissenschaftliche Nutzungen des Mediums Fotografie sind als gesellschaftlich und historisch bedingte Prozesse zu verstehen. Franz Rohs warnende Bemerkung aus dem Jahr 1929, dass die Fotografie eine moderne Art von Analphabetismus hervorbringen könnte, wird oft als Aufruf zu einer umfassenderen Bildungsarbeit auf diesem Gebiet zitiert. Es kann jedoch kaum ein Zweifel daran bestehen, dass allein die künstlerische Freiheit eine wirklich kreative Herangehensweise garantiert und uneingeschränkt respektiert werden muss. So bleibt die Fotografie ein Paradigma für sehr komplizierte kulturelle und kommunikative Entwicklungen. Ausgehend von der exemplarischen Graphischen Lehr- und Versuchsanstalt, die der österreichische Fotochemiker und Fotohistoriker Josef Maria Eder 1888 in Wien gründete, werden in diesem Reader weitere Positionen zur Fotografie als Schulfach in Deutschland, den USA, Kroatien und Frankreich zwischen 1900 und heute vorgestellt. Die Beiträge des Bandes befassen sich mit Themen wie der Eigenständigkeit der Fotografie, ihrer Betrachtung als Kunst oder angewandte Technik, als eigenständige Wissenschaft, als Hobby oder Beruf oder auch als völlig »entschulte« Tätigkeit in einer Zeit des grassierenden Austauschs von fotografischen Bildern über mobile Geräte und das Internet. Maren Gröning arbeitet als Kuratorin an der Fotografischen Sammlung der Albertina in Wien, seit 2012 ist sie auch Kuratorin für die Kunst des 19. Jahrhunderts im deutschsprachigen Raum. Ulrike Matzer ist Autorin, Kritikerin und Historikerin der Fotografie und lebt in Wien.
Bitte wählen Sie Ihr Anliegen aus.
Rechnungen
Retourenschein anfordern
Bestellstatus
Storno