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24 scholars - Jewish, Protestant, Roman Catholic - from North America, Israel, and various European countries, contribute to this rich volume on medieval interpretation and exegesis of the Hebrew Bible/Old Testament (5th through 12th centuries). Geographically, they cover most of the world as it was known in these times: from Syria to Spain, from Rome to the Rhine and the Seine. The volume also contains supplements to the previous volume, on Ben Sira and the Wisdom of Solomon. The indexes (names, topics, references to biblical sources and a broad body of literature beyond) are the key to the…mehr

Produktbeschreibung
24 scholars - Jewish, Protestant, Roman Catholic - from North America, Israel, and various European countries, contribute to this rich volume on medieval interpretation and exegesis of the Hebrew Bible/Old Testament (5th through 12th centuries). Geographically, they cover most of the world as it was known in these times: from Syria to Spain, from Rome to the Rhine and the Seine. The volume also contains supplements to the previous volume, on Ben Sira and the Wisdom of Solomon. The indexes (names, topics, references to biblical sources and a broad body of literature beyond) are the key to the wealth of information provided. Undoubtedly, this volume will meet the high expectations set by the reviewers of the first volume (I/1) of the series: "Definitive reference work" (Religious Studies Review) "Mine d'information d'une grande richesse" (Revue d'histoire et de philosophie religieuses) "Monumental ouvrage" (Revue d'histoire ecclésiastique) "A veritable treasury" (Catholic Biblical Quarterly) "The foremost account of Jewish and Christian biblical interpretation" (Expository Times) "Onmisbaar handboek voor jeder een die zich serieus met bijbelstudie bezighoudt" (Stem van het boek) "Respekt gebietende Summe wissenschaftsgeschichtlicher Forschung" (Zeitschrift für Altes Testament) Selected chapters 23. The Problem of Periodization of Middle Ages 25. Jewish Bible Interpretation in Early Post-Talmudic Times 26. Gregory the Great 28. Seventh through Ninth Century 1. Isidore of Seville 3. Exegesis in the time of Charlemagne 4. From Angelomus of Luxeuil to Remigius of Auxerre 31. The Flourishing Era of Jewish Exegesis in Spain 1. The Linguistic School: Judah Hayyuj, Jonah ibn Janah, Moses ibn Chiquitilla and Judah ibn Bal'am 2. The Aesthetic Exegesis of Moses ibn Ezra 32. The School of Literal Jewish Exegesis in Northern France 4. Menahem ben Helbo5. Solomon Yishaqi / Rashi (1040-1105) 8. Samuel ben Meir / Rashbam (1080-1160) 33. Jewish Exegesis in Spain and Provence and in the East 2. Abraham ibn Ezra4. Moses ben Nahman / Nahmanides (Ramban) 5. Abraham Maimonides and the Yemenite School 34. The School of St. Victor in Paris 35. Christian Interpretation of the Old Testament 1. Bernard of Clairvaux on the Song of Songs 2. Gilbert of Poitiers and Peter Lombard 6. Albert, Thomas, Bonaventure 36. Development of Biblical Interpretation in the Syrian Churches 38. Literal and Spiritual Scriptural Interpretation: Aspects of Correspondence and Tension between Christian and Jewish Exegesis

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Autorenporträt
Dr. theol. Ulrich Köpf ist em. Professor für Kirchengeschichte an der Universität Tübingen.
Rezensionen

Perlentaucher-Notiz zur F.A.Z.-Rezension

Friedrich Niewöhner stellt wohlwollend ein gigantisches und insgesamt auf drei Halbbände angelegtes internationales und interdisziplinäres Forschungsprojekt vor, das sich der Interpretationsgeschichte des bei uns, wie er schreibt, "hochmütig" sogenannten Alten Testaments widmet. Beteiligt sind Historiker, Theologen und Judaisten aus Israel wie auch aus Deutschland, welche die verschiedenen Schulen und hervorragende Interpreten vorstellen. Jeder Aufsatz beginnt mit einer Bibliografie, so Niewöhner, so dass die Darstellungen einzeln zu lesen seien, allerdings bleibt es damit auch dem Leser überlassen, moniert Niewöhner, eine Beziehung zwischen den einzelnen Schulen und Artikeln herzustellen. Im Beitrag über den vierfachen Schriftsinn in der jüdischen Exegese fehle beispielsweise der Verweis auf die diesbezüglichen christlichen Lehren. Noch mehr vermisst der Rezensent Hinweise auf die Einbettung der jüdischen Exegese in die Welt des Islams. Der Koran, schreibt Niewöhner, findet nur am Rande Erwähnung. Aber sei er nicht auch als Interpretation der hebräischen Bibel zu lesen?

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