Photographs of peasants, churchgoers, skiers, and alpine landscapes in magazines, books, and exhibitions informed the visual culture of Austria in the 1930s. Used by the authoritarian Ständestaat to glorify traditional values and establish a backward-looking Austrian identity, the same pictures of pristine mountain idylls, picturesque work in the fields, and local costume groups also served to massively propagate Austria as a tourist destination. Aesthetically demanding and partly influenced by the New Vision movement, the Heimat photographs of the main protagonists—Rudolf Koppitz, Peter Paul Atzwanger, Simon Moser, Stefan Kruckenhauser, Adalbert Defner, and Wilhelm Angerer—were, irrespective of political discontinuities, widely disseminated well into postwar Austria.
Beiträge zur Geschichte der Fotografie in Österreich, Band 10 herausgegeben von Monika Faber für das Photoinstitut Bonartes, Wien, und Walter Moser für die Fotosammlung der Albertina, Wien Fotografien von Bauern, Kirchgängern, Skifahrern und alpinen Landschaften in Zeitschriften, Büchern und Ausstellungen prägten die visuelle Kultur Österreichs in den 1930er-Jahren. Vom autoritären Ständestaat dazu benutzt, konservative Werte zu verherrlichen und eine rückwärtsgewandte österreichische Identität zu etablieren, dienten dieselben Bilder unberührter Bergidyllen, malerischer Feldarbeit und traditioneller Trachtengruppen zugleich der massiven Propagierung Österreichs als Fremdenverkehrsland. Die ästhetisch anspruchsvollen, teils vom Neuen Sehen beeinflussten Heimatfotografien der wesentlichen Protagonisten – Rudolf Koppitz, Peter Paul Atzwanger, Simon Moser, Stefan Kruckenhauser, Adalbert Defner und Wilhelm Angerer – fanden über politische Systembrüche hinweg weite Verbreitung bis ins Österreich der Nachkriegszeit. Elizabeth Cronin ist Assistenzkuratorin für Fotografie an der New York Public Library.Contributions to a History of Photography in Austria, volume 10 Edited by Monika Faber for Photoinstitut Bonartes, Vienna, and Walter Moser for the Photographic Collection of the Albertina, Vienna Photographs of peasants, churchgoers, skiers, and alpine landscapes in magazines, books, and exhibitions informed the visual culture of Austria in the 1930s. Used by the authoritarian Ständestaat to glorify traditional values and establish a backward-looking Austrian identity, the same pictures of pristine mountain idylls, picturesque work in the fields, and local costume groups also served to massively propagate Austria as a tourist destination. Aesthetically demanding and partly influenced by the New Vision movement, the Heimat photographs of the main protagonists—Rudolf Koppitz, Peter Paul Atzwanger, Simon Moser, Stefan Kruckenhauser, Adalbert Defner, and Wilhelm Angerer—were, irrespective of political discontinuities, widely disseminated well into postwar Austria. Elizabeth Cronin works as a assistant curator for Photography at the New York Public Library.
Beiträge zur Geschichte der Fotografie in Österreich, Band 10 herausgegeben von Monika Faber für das Photoinstitut Bonartes, Wien, und Walter Moser für die Fotosammlung der Albertina, Wien Fotografien von Bauern, Kirchgängern, Skifahrern und alpinen Landschaften in Zeitschriften, Büchern und Ausstellungen prägten die visuelle Kultur Österreichs in den 1930er-Jahren. Vom autoritären Ständestaat dazu benutzt, konservative Werte zu verherrlichen und eine rückwärtsgewandte österreichische Identität zu etablieren, dienten dieselben Bilder unberührter Bergidyllen, malerischer Feldarbeit und traditioneller Trachtengruppen zugleich der massiven Propagierung Österreichs als Fremdenverkehrsland. Die ästhetisch anspruchsvollen, teils vom Neuen Sehen beeinflussten Heimatfotografien der wesentlichen Protagonisten – Rudolf Koppitz, Peter Paul Atzwanger, Simon Moser, Stefan Kruckenhauser, Adalbert Defner und Wilhelm Angerer – fanden über politische Systembrüche hinweg weite Verbreitung bis ins Österreich der Nachkriegszeit. Elizabeth Cronin ist Assistenzkuratorin für Fotografie an der New York Public Library.Contributions to a History of Photography in Austria, volume 10 Edited by Monika Faber for Photoinstitut Bonartes, Vienna, and Walter Moser for the Photographic Collection of the Albertina, Vienna Photographs of peasants, churchgoers, skiers, and alpine landscapes in magazines, books, and exhibitions informed the visual culture of Austria in the 1930s. Used by the authoritarian Ständestaat to glorify traditional values and establish a backward-looking Austrian identity, the same pictures of pristine mountain idylls, picturesque work in the fields, and local costume groups also served to massively propagate Austria as a tourist destination. Aesthetically demanding and partly influenced by the New Vision movement, the Heimat photographs of the main protagonists—Rudolf Koppitz, Peter Paul Atzwanger, Simon Moser, Stefan Kruckenhauser, Adalbert Defner, and Wilhelm Angerer—were, irrespective of political discontinuities, widely disseminated well into postwar Austria. Elizabeth Cronin works as a assistant curator for Photography at the New York Public Library.