82,00 €
inkl. MwSt.
Versandkostenfrei*
Erscheint vorauss. 21. Juli 2025
payback
0 °P sammeln
  • Gebundenes Buch

What is left when death leaves a void, and the way that we deal with the dead changes? Franca Buss examines the way that Enlightenment debates affected European tombstone art in the 18th century. In an art-historical close reading, she analyzes selected funerary ensembles from Central Europe and England and places them in a broader intellectual-historical context. Four strategies are identified relating to the absence of the deceased in the context of the creation of memory, and hope of the afterlife: allegorizing, sentimentalization, poeticizing and naturalization. The modern self-narrative…mehr

Produktbeschreibung
What is left when death leaves a void, and the way that we deal with the dead changes? Franca Buss examines the way that Enlightenment debates affected European tombstone art in the 18th century. In an art-historical close reading, she analyzes selected funerary ensembles from Central Europe and England and places them in a broader intellectual-historical context. Four strategies are identified relating to the absence of the deceased in the context of the creation of memory, and hope of the afterlife: allegorizing, sentimentalization, poeticizing and naturalization. The modern self-narrative of repressing death is questioned and it is demonstrated how art will pursue its own logic of development defying teleological generalizations.
Hinweis: Dieser Artikel kann nur an eine deutsche Lieferadresse ausgeliefert werden.
Autorenporträt
Franca Buss, Studium der Germanistik, Philosophie und Kunstgeschichte an der Universität Hamburg, Promotion zu den Auswirkungen aufklärerischer Debatten auf die Grabmalkultur des 18. Jahrhunderts. Die Arbeit wurde mit dem Deubner-Promotionspreis ausgezeichnet. 2016-2017 Wissenschaftliche Mitarbeiterin bei Iris Wenderholm, später bei Frank Fehrenbach. Seit 2022 DFG Kolleg-Forschungsgruppe "Imaginarien der Kraft". 2020 veröffentlichte sie mit Philipp Müller Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern. Forschungsschwerpunkte sind Grabmonumente der Frühen Neuzeit, Ideen- und Geistesgeschichte des 18. Jahrhunderts, Formen und Kräfte von Gewaltbildern. In ihrem neuen Forschungsprojekt beschäftigt sie sich mit dynamischen Qualitäten der Landschaft in der Malerei der Frühen Neuzeit.