Der kanadische Künstler Martin Désilets (lebt und arbeitet in Montreal) rückt in seiner experimentellen fotografischen Praxis Museen und deren Sammlungen ins Zentrum, indem er sie zugleich verschwinden lässt. Seit 2017 besuchte er Museen in Europa, Kanada und den USA und fotografierte die vorgefundenen Werke.
Das Buch Matière Noire zeigt Désilets' gleichnamige Werkserie, die als Versuch beschrieben werden kann, den Akt der Fotografie zu erschöpfen und aus dieser Fülle an Aufnahmen ein neues Werk zu schaffen: Sie werden in Gruppen von je hundert übereinandergelegt. "Die Überlagerung einer Vielzahl von Reproduktionen von Kunstwerken, gleichsam wie Sterne, deren Licht nicht mehr zu uns gelangt, bildet eine Art empfindliche Schicht, quasi das Negativ der Kunst", schreibt Michel Poivert. Es entstehen Palimpseste, die das in ihnen angesammelte Material bewahren und verschleiern.
Der umfangreiche Bildteil der Monografie wird ergänzt durch All the Disasters of War, ein weiteres Hauptwerk des Künstlers, das auf Francisco de Goyas Serie Distasters of War basiert, sowie durch Essays der Kunsthistorikerin, Kuratorin und Autorin Catherine Nichols, des Kunsthistorikers und Kurators Michel Poivert und der Kunsthistorikerin Pauline Martin.
Specters of Art
The Canadian artist Martin Désilets' (lives and works in Montreal) experimental photographic practice brings museums and their collections into focus, while paradoxically making them dissapear. Since 2017, he visited museums in Europe, Canada, and the U.S. and photographed the works he encountered.
The book Matière Noire presents Désilets' series of the same title, which may be characterized as an attempt to exhaust the photographic act and create a new work out of the abundance of shots: they are collected in sets of hundreds and layered. "The superimposition of a multitude of reproductions of works of art-like stars, as it were, whose light no longer reaches us-yields a kind of sensitive stratum, what might be called art's negative," Michel Poivert writes. Palimpsests emerge that both preserve and veil the material gathered in them.
The monograph's extensive plate section is complemented by All the Disasters of War, another major work by the artist, based on Francisco de Goya's series Distasters of War, as well as by essays by the art historian, curator, and writer Catherine Nichols, the art historian and curator Michel Poivert, and the art historian Pauline Martin.
Das Buch Matière Noire zeigt Désilets' gleichnamige Werkserie, die als Versuch beschrieben werden kann, den Akt der Fotografie zu erschöpfen und aus dieser Fülle an Aufnahmen ein neues Werk zu schaffen: Sie werden in Gruppen von je hundert übereinandergelegt. "Die Überlagerung einer Vielzahl von Reproduktionen von Kunstwerken, gleichsam wie Sterne, deren Licht nicht mehr zu uns gelangt, bildet eine Art empfindliche Schicht, quasi das Negativ der Kunst", schreibt Michel Poivert. Es entstehen Palimpseste, die das in ihnen angesammelte Material bewahren und verschleiern.
Der umfangreiche Bildteil der Monografie wird ergänzt durch All the Disasters of War, ein weiteres Hauptwerk des Künstlers, das auf Francisco de Goyas Serie Distasters of War basiert, sowie durch Essays der Kunsthistorikerin, Kuratorin und Autorin Catherine Nichols, des Kunsthistorikers und Kurators Michel Poivert und der Kunsthistorikerin Pauline Martin.
Specters of Art
The Canadian artist Martin Désilets' (lives and works in Montreal) experimental photographic practice brings museums and their collections into focus, while paradoxically making them dissapear. Since 2017, he visited museums in Europe, Canada, and the U.S. and photographed the works he encountered.
The book Matière Noire presents Désilets' series of the same title, which may be characterized as an attempt to exhaust the photographic act and create a new work out of the abundance of shots: they are collected in sets of hundreds and layered. "The superimposition of a multitude of reproductions of works of art-like stars, as it were, whose light no longer reaches us-yields a kind of sensitive stratum, what might be called art's negative," Michel Poivert writes. Palimpsests emerge that both preserve and veil the material gathered in them.
The monograph's extensive plate section is complemented by All the Disasters of War, another major work by the artist, based on Francisco de Goya's series Distasters of War, as well as by essays by the art historian, curator, and writer Catherine Nichols, the art historian and curator Michel Poivert, and the art historian Pauline Martin.












