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Schnitzler's Reigen, Wedekind's Die Büchse der Pandora: Eine Monstretragoedie, and Thoma's Moral and Magdalena reflect the gender inequity and interaction of their time as described in contemporary non-literary texts. The works represent a creative participation in gender discourse, taking the side of social reformers who argued for a more equitable treatment of women, including prostitutes. The discrimination endured by prostitutes, however, is simply an extreme of what all women experienced. The dramas expose male oppression of females, while simultaneously portraying what women can do in…mehr

Produktbeschreibung
Schnitzler's Reigen, Wedekind's Die Büchse der Pandora: Eine Monstretragoedie, and Thoma's Moral and Magdalena reflect the gender inequity and interaction of their time as described in contemporary non-literary texts. The works represent a creative participation in gender discourse, taking the side of social reformers who argued for a more equitable treatment of women, including prostitutes. The discrimination endured by prostitutes, however, is simply an extreme of what all women experienced. The dramas expose male oppression of females, while simultaneously portraying what women can do in order to achieve limited independence and self-determination. Women are victims rather than victimizers, and male hypocritical attitudes cause women's suffering.
Autorenporträt
The Author: Rüdiger H. Mueller received his Ph.D. from Queen's University at Kingston in 2001 and holds degrees from McGill University and the University of British Columbia. He is Assistant Professor of German Studies in the School of Languages and Literatures, University of Guelph (Canada). His research interests include literature of the 19th and 20th centuries, especially German drama, and teaching theory.
Rezensionen
"Dennoch ist Rüdiger H. Muellers Studie eine gelungene Arbeit, die auch interdisziplinär von grosser Relevanz sein dürfte, vereint sie doch die sozio-historische Darstellung des Diskurses bezüglich Frauen und Prostitution rund um die Jahrhundertwende und die literarische Beschäftigung mit eben diesem Thema. Besonders positiv hervorzuheben ist überdies der sorgfältige Umgang des Autors mit der gender-Problematik und sein Anliegen die schwierigen und teilweise unmenschlichen Umstände aufzuzeigen, denen Frauen und im Besonderen Prostituierte in der damaligen Zeit ausgesetzt waren." (Susan Mahmody, www.theaterforschung.de)
"Besonders positiv hervorzuheben ist überdies der sorgfältige Umgang des Autors mit der gender-Problematik und sein Anliegen die schwierigen und teilweise unmenschlichen Umstände aufzuzeigen, denen Frauen und im Besonderen Prostituierte in der damaligen Zeit ausgesetzt waren." (Susan Mahmody, www.theaterforschung.de)